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  1. \selectlanguage{english}
  2. \begin{abstract}
  3. Rescue robotics are increasingly being used to deal with crisis situations, such as in exploring areas that are too dangerous for humans, and have become a key research area. A number of studies use \gls{vr} as a platform for \gls{hri}, as this can improve the degree of immersion and situation awareness. However, there remains a need to explore an intuitive, easy-to-use interaction pattern, which increases the efficiency of search and rescue and allows the user to explore the environment intentionally. This paper presents a preliminary VR-based \gls{hri} system in terms of ground-based rescue robots, with the aim to find an ideal interaction pattern. The proposed system offers four different operation modes and corresponding test scenes imitating a post-disaster city. This paper includes a user study in which four different operation modes are tested in turn and compared. The conclusion is that the ideal interaction pattern should reduce the complexity of the operation as much as possible. Instead of allowing the user to adjust the robot's direction and speed themselves, it is recommended to set a target point and let the robot navigate to the target point automatically. In addition to this, some of the features that should be provided and the directions that should be investigated in the future are also mentioned in this paper.
  4. \end{abstract}
  5. \selectlanguage{ngerman}
  6. \begin{abstract}
  7. Rettungsroboter werden zunehmend zur Bewältigung von Krisensituationen eingesetzt z.B. dort, wo es für den Menschen zu gefährlich ist. Eine Reihe von Studien nutzt \gls{vr} als Plattform für die Mensch-Roboter-Interaktion, da dies die Immersion erhöhen und das Situationsbewusstsein verbessern kann. Es besteht jedoch nach wie vor ein Bedarf an einem intuitiven, einfach zu bedienenden Interaktionsmethoden zu entwickeln, um das Personal bei der Steuerung des Roboters zu entlasten und die Effizienz und Effektivität von Such- und Rettungsarbeiten zu erhöhen. In diesem Aufsatz wird ein vorläufiges \gls{vr}-basiertes Mensch-Roboter-Interaktionssystem in Bezug auf bodenbasierte Rettungsroboter vorgestellt. Ziel ist, ein möglichst intuitive Steuerungsmethode mit geringer mentaler Ermüdung zu finden. Das vorgeschlagene System bietet vier verschiedene Betriebsmodi und entsprechende Testszenen. Diese Arbeit beinhaltet eine Nutzerstudie (die vier Betriebsmodi werden nacheinander getestet und verglichen). Das Fazit ist, dass die ideale Interaktionsmethode die Komplexität der Steuerung so weit wie möglich zu reduzieren. Darüber hinaus werden in diesem Aufsatz die Richtungen der zukünftigen Untersuchungen erwähnt.
  8. \end{abstract}
  9. \selectlanguage{english}